sluis8helmondkopie
De gemeente Helmond heeft in 2016 besloten de sluizen 8 en 9 in de Zuid-Willemsvaart te vervangen door sluizen met dezelfde afmetingen. Op korte termijn wil de gemeente uit bezuinigingsoverwegingen de bedieningstijden van bruggen en sluizen in de gemeente beperken. De twee ondernemingen in Helmond, die afhankelijk zijn van de aan- en afvoer over water, tekenen daar bezwaar tegen aan. De gemeente zet echter door, bij wijze van proef van drie maanden, die al op donderdag 1 juni begint.

De bedrijven in Helmond zijn ForFarmers en Voergroep Zuid. In de voorbereiding naar het besluit om de sluizen 8 en 9 te vervangen, werd tevens bekeken of deze bedrijven niet beter verplaatst kunnen worden naar een plek aan ruimer vaarwater.

 

West

Een panel van 31 experts heeft geoordeeld dat West-Brabant dit jaar opnieuw is uitgeroepen tot de nummer 1 Logistieke Hotspot van Nederland. Al driemaal eerder was deze regio de nummer 1, de laatste keer in 2012. De huldiging van West-Brabant vond plaats op 16 mei in Dordrecht.

Vier jaar lang was de regio Venlo-Venray de nummer 1 Logistieke Hotspot. In 2014 en 2015 was de nummer 2 de regio Tilburg-Waalwijk. West-Brabant – met als logistieke pijlers Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom en Moerdijk – moest genoegen nemen met de derde plaats. Vorig jaar passeerde West-Brabant Tilburg-Waalwijk echter en dit jaar liet het ook Venlo-Venray achter zich.
De beoordeling vond plaats op basis van een enquête. De jury bestond uit 31 experts: logistiek vastgoed-ontwikkelaars, makelaars, locatie-adviesbureaus, logistiek dienstverleners en verladers.

 

DianaBeutingRWS
Diana Beuting is sinds medio april hoofdingenieur-directeur bij Rijkswaterstaat Zuid-Nederland.

Diana was tot april directeur Techniek en Technisch Management bij Rijkswaterstaat, waar ze in 2009 begon in Noord-Brabant als directeur Infrastructuur, Verkeer en Vervoer. Voordien was ze manager bij onder andere de inspectie van het toenmalige ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM). Diana Beuting studeerde Klinische chemie aan de Hogeschool in Eindhoven en heeft daarnaast een Master in Environmental Science aan de University of Greenwich behaald. Ze volgde ook de opleidingen Algemene Milieuwetgeving aan de Bestuursacademie Randstad en Algemene milieuhygiëne bij het Post Hoger Technisch Onderwijs in Amsterdam.

 

kempen3
Aan de Zuid-Willemsvaart even ten zuidwesten van Weert is sinds kort de inland terminal De Kempen actief. Exploitanten van de terminal zijn Gebr. Versteijnen Tilburg en Wetron Transport & Logistics Weert. Op het terrein aan de haven wordt geladen en gelost met een reach stacker. Wellicht is er volgend jaar al een distributiecentrum van 20.000 m2 en binnen vijf jaar worden er 10.000 containers per jaar overgeslagen naar binnenschepen, goed voor dagelijks 80 vrachtautoritten minder.

Jaren geleden bezocht Wil Versteijnen met toenmalig MCA-directeur Bert Hilberts zinkproducent Nyrstar in Budel-Dorplein. Ze keken naar de mogelijkheden van het gebruik van de beschikbare haven aan de Zuid-Willemsvaart, waar alleen scheepjes afmeerden voor de afvoer van zwavelzuur van de zinkfabriek.

DSC 7238 headerHet Havenbedrijf Antwerpen ‘nieuwe of verbeterde mobiliteitsoplossingen voor het vrachtverkeer’. Kortom: de problemen met de interne logistiek in de Antwerpse haven vragen om meer input van inventieve plannen.

Wie vóór 11 augustus 2017 iets bedenkt, kan een projectvoorstel indienen en als het project wordt goedgekeurd, dan ligt per project een bedrag van 200.000 euro klaar. De criteria worden als volgt gewogen: de meerwaarde voor de haven van Antwerpen (30%), de technische kwaliteit van het voorstel (30%), duurzaamheid (20%) en de bekwaamheid om het project daadwerkelijk te realiseren (20%).

pag1artikelhl

In het jaarlijks uitgegeven magazine 'Havenlocaties' van 2017 vertelt Eindhovens wethouder Jannie Visscher dat investeren in en betere benutting van de vaarwegen een gezamenlijke verantwoording van bedrijfsleven en overheid is.

 

moerdijk a2b
Sinds begin mei verzorgt de Duitse spooroperator Kombiverkehr een dienst tussen Ludwigshafen en Moerdijk. Vijfmaal per week rijdt een trein van 650 meter lang op dat traject. Dit wordt gecombineerd met de driemaal per week rijdende trein tussen Duisburg en Moerdijk. Deze wordt ook geüpgrade naar vijfmaal per week rijden.

Lineas Intermodal (voorheen IFB) zal ook haar diensten uitbreiden van Segrate (Milaan) naar Moerdijk van vijfmaal naar zesmaal per week vanaf juni. “We zijn heel blij met de prestatie en de benutting van de trein”, vertelt een woordvoerder van het bedrijf dat onlangs van naam veranderde.

slider jaarverslag3a
Het jaarverslag 2016 van MCA Brabant is online te lezen en te downloaden door te klikken op het plaatje. 

Over het MCA

MCA is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant. Sinds 1998 bevordert het MCA met veel succes de ontwikkeling van multimodale transporten door de provincie Noord-Brabant. Jaarlijks wordt meer dan een miljoen ton goederen multimodaal door Brabant vervoerd, gebruik makend van slimme combinaties van de weg, het spoor en het water.