West

Een panel van 31 experts heeft geoordeeld dat West-Brabant dit jaar opnieuw is uitgeroepen tot de nummer 1 Logistieke Hotspot van Nederland. Al driemaal eerder was deze regio de nummer 1, de laatste keer in 2012. De huldiging van West-Brabant vond plaats op 16 mei in Dordrecht.

Vier jaar lang was de regio Venlo-Venray de nummer 1 Logistieke Hotspot. In 2014 en 2015 was de nummer 2 de regio Tilburg-Waalwijk. West-Brabant – met als logistieke pijlers Breda, Roosendaal, Bergen op Zoom en Moerdijk – moest genoegen nemen met de derde plaats. Vorig jaar passeerde West-Brabant Tilburg-Waalwijk echter en dit jaar liet het ook Venlo-Venray achter zich.
De beoordeling vond plaats op basis van een enquête. De jury bestond uit 31 experts: logistiek vastgoed-ontwikkelaars, makelaars, locatie-adviesbureaus, logistiek dienstverleners en verladers.

budel 0000
Maandag 13 februari arriveerde het ms De Kempen als eerste containerschip bij de nieuwe containerterminal in Budel in de regio Weert-Cranendonck: Multimodale Terminal De Kempen. De terminal beschikt over een eigen trekker, een Reach Stacker en het schip is ook van de terminal. Exploitant van de terminal is Wetron Transport & Logistics Weert samen met Gebr. Versteijnen Tilburg. Directeur Paul Maas van Wetron: "De nieuwe terminal moet groeien naar een overslag van zo'n 10.000 containers voor bedrijven in regio. Dat is gelijk aan 20.000 vrachtwagenritten. Een besparing van 80 ritten per dag."

kempen3
Aan de Zuid-Willemsvaart even ten zuidwesten van Weert is sinds kort de inland terminal De Kempen actief. Exploitanten van de terminal zijn Gebr. Versteijnen Tilburg en Wetron Transport & Logistics Weert. Op het terrein aan de haven wordt geladen en gelost met een reach stacker. Wellicht is er volgend jaar al een distributiecentrum van 20.000 m2 en binnen vijf jaar worden er 10.000 containers per jaar overgeslagen naar binnenschepen, goed voor dagelijks 80 vrachtautoritten minder.

Jaren geleden bezocht Wil Versteijnen met toenmalig MCA-directeur Bert Hilberts zinkproducent Nyrstar in Budel-Dorplein. Ze keken naar de mogelijkheden van het gebruik van de beschikbare haven aan de Zuid-Willemsvaart, waar alleen scheepjes afmeerden voor de afvoer van zwavelzuur van de zinkfabriek.

gts moerdijk
De GTS Group zet vanaf week 7 (13 februari) een spoordienst met drie vertrekken per week op tussen Moerdijk en het Italiaanse Piacenza. De bestemming van de lading zal Brabant en Zeeland zijn en de aansluiting op de UK Ferry diensten van A2B-online. Doel is om medio september de treinverbinding uit te breiden naar zes vertrekken per week.

GTS zal tevens haar diensten op Rotterdam Botlek uitbreiden van drie naar vijf vertrekken per week. GTS biedt intermodale diensten aan huis/huis met eigen 45 voets containers PW HC en terminal/terminal.

pag1artikelhl

In het jaarlijks uitgegeven magazine 'Havenlocaties' van 2017 vertelt Eindhovens wethouder Jannie Visscher dat investeren in en betere benutting van de vaarwegen een gezamenlijke verantwoording van bedrijfsleven en overheid is.

moerdijk 3
De uitvoering van de Havenstrategie voor het Haven- en Industrieterrein Moerdijk ligt op koers. De ambitie van Port of Moerdijk is om in 2030 hét knooppunt van duurzame logistiek en procesindustrie in de Vlaams-Nederlandse Delta te zijn.

In de strategie is opgenomen dat omgeving, milieu en economie in balans zijn in Moerdijk. In 2016 zijn op alle terreinen flinke stappen gezet door gemeente Moerdijk, Provincie Noord-Brabant en Havenbedrijf Moerdijk.

slider jaarverslag3a
Het jaarverslag 2016 van MCA Brabant is online te lezen en te downloaden door te klikken op het plaatje. 

2MoerdijkDe overslag in de haven van Moerdijk is het afgelopen jaar met 5,4 procent gegroeid naar 17,5 miljoen ton. De werkgelegenheid steeg met 3 procent. Deze voorlopige cijfers maakte directeur Ferdinand van den Oever van Havenbedrijf Moerdijk vrijdag 13 januari bekend tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst.

Over het MCA

MCA is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant. Sinds 1998 bevordert het MCA met veel succes de ontwikkeling van multimodale transporten door de provincie Noord-Brabant. Jaarlijks wordt meer dan een miljoen ton goederen multimodaal door Brabant vervoerd, gebruik makend van slimme combinaties van de weg, het spoor en het water.