bdHet bericht in het jaarverslag over 2018 van MCA Brabant dat er een significante groei heeft plaatsgevonden van het aantal containers dat over water van en naar Brabant werd vervoerd, wordt opgepikt door de pers. Het Brabants Dagblad interviewde MCA Brabant-directeur Hendrik-Jan van Engelen over dit onderwerp.

Lees het artikel op de website van het Brabants Dagblad door hier te klikken.

containers
In 2018 is het aantal containers dat multimodaal werd overgeslagen (dus als onderdeel van ketenvervoer dat voor een deel bestaat uit vervoer over water of rail) spectaculair gestegen. Voor het eerst werd meer dan een miljoen TEU overgeslagen op de Brabantse terminals. Een toename ten opzichte van 2017 van 25,76 %. Dit staat te lezen in het jaarverslag over 2018 van MCA Brabant, de organisatie die zich inzet voor de bevordering van multimodaal transport in Brabant.

De groei in multimodaal transport vindt plaats verspreid over alle terminals. MCA Brabant stelt dat dit deels samenhangt met de algehele economische groei in Nederland en Europa.
De omvang van juist multimodale transporten is echter groter dan de economische groei. Op de eerste en verreweg belangrijkste plaats is dit het gevolg van de inzet van de inland terminals en operators die actief bezig zijn met het verbeteren van de logistieke performance.

 

renierlintjeMCA Brabant feliciteert Jan-Renier Swinkels met zijn benoeming tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau. Loco-burgemeester Ria van der Zanden van Laarbeek speldde hem donderdag 23 mei namens de Koning de bijbehorende versierselen op, bij de receptie wegens zijn terugtreden als CEO van Royal Swinkels Family Brewers.

Sinds 2007 was Jan-Renier Swinkels directievoorzitter van het familiebedrijf. Sindsdien groeide het naar een recordomzet, zowel nationaal als internationaal.

1vandaagsluizenEen haperende sluisdeur, elektronische mankementen, een storing aan het bedieningssysteem, een stuk hout tussen de deuren; de storingen bij de sluizen in Nederland nemen in aantal toe. De binnenvaart lijdt daaronder en dreigt aan betrouwbaarheid in te boeten. Dat had de afgelopen dagen volop aandacht in de landelijke pers. Ook Een Vandaag had een uitgebreid item over dit onderwerp.

Brancheorganisatie BLN Schuttevaer waarschuwt al jaren voor de gevolgen van achterstallig onderhoud van de kunstwerken. "We hadden als Nederland een heel goede naam als het gaat over onze natte infrastructuur", zegt BLN-voorzitter Dominic Schrijer bij Een Vandaag. "Het is doodzonde dat we dat hebben laten versloffen. Het leidt tot vertragingen, waardoor spullen te laat komen. Soms wordt zelfs besloten ook nog een lading via de vrachtwagen te sturen. Dan vervoer je iets dus dubbel. Als schipper vraag je je dan af: Waar zijn we mee bezig?"

chengdu Op de dag van de 800e reis van een rechtstreekse goederentreinverbinding tussen Chengdu in China en Rotterdam, ondertekenden de hoofdrolspelers een intentieverklaring om de bezettingsgraad van die spoordienst verder te verbeteren.

Die hoofdrolspelers zijn General Manager van Chengdu International Railway Port Investment & Development Group, Hans Nagtegaal, Director Containers van Havenbedrijf Rotterdam en Wil Versteijnen, CEO van het Tilburgse GVT. De Chengdu-Tilburg-Rotterdam-Express rijdt momenteel driemaal per week in 15 dagen via Kazachstan en Moskou. De beladingsgraad tijdens de westwaartse reis van China naar Nederland is al zeer hoog.

slider corridor Op donderdag 20 juni vindt in Oss een symposium plaats met als thema ‘Kansen voor Multimodaal Transport’. Het symposium is de allereerste editie van de Corridor-manifestatie, een serie die tot stand komt door samenwerking van MCA Brabant, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Moerdijk, Rotterdam Port Promotion Council, CCT Moerdijk en OOC Oss.

Het symposium wordt voorafgegaan door een rondleiding over het terrein van OOC Terminals in Oss onder leiding van directeur Eric Nooijen.
Om 13:30 uur verzamelen bij OOC Terminals (Waalkade 19 in Oss), waar de rondleiding start om 13:45 uur.
Het vervolg van het programma vindt plaats bij Logistics House (Kanaalstraat 12b, 5347 KM in Oss).

 

projectmanagementMCA Brabant zoekt een extra projectmanager voor de uitbreiding van het team dat zich onder andere bezighoudt met de uitvoering van het Meerjarenplan 2018-2020.

De extra projectmanager neemt in samenwerking met directie en bestuur van MCA Brabant een aantal onderdelen van het plan onder zijn of haar hoede en voert die uit.
Voor deze functie komt in aanmerking iemand die vertrouwd is met de logistieke sector en affiniteit heeft met werken op het scheidsvlak tussen overheid en bedrijfsleven.
Van de beoogd projectmanager wordt verwacht dat hij de partijen verbindt en door samenwerking naar het resultaat leidt.

nobrabant De gemeenten Oss, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk en Meierijstad willen gezamenlijk de modal shift bevorderen en schakelen om dit te realiseren MCA Brabant in. Deze vier gemeenten in Noordoost Brabant beogen daarmee de infrastructuur waarin de laatste jaren is geïnvesteerd beter te benutten, het vrachtvervoer over de A2 te beperken en bovendien worden de doelstellingen van duurzaamheid in de betreffende gemeentes hiermee nagestreefd

Het streven om het gebruik van de A2 voor het vrachtvervoer te beperken is opgenomen in BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Over MCA Brabant

MCA Brabant is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant, een kennis- en netwerkorganisatie voor Brabant. MCA Brabant brengt bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij elkaar en adviseert over multimodaal transport. Tevens signaleert MCA Brabant trends en ontwikkelingen op het gebied van multimodaal goederenvervoer, initieert en begeleidt multimodale initiatieven van marktpartijen, en vergaart, ontwikkelt en verspreidt kennis en informatie.