modelboot
Aan de voet van de IJzertoren heeft het vaartuig de ‘Cogge’, met succes de eerste proefvaart tot een goed einde gebracht. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de initiatiefnemers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisatie van het onderhoud, daling aantal de ongevallen, vermindering van de brandstofkosten en minder zoektochten naar geschikt personeel.

zijderoute
De terminal van GVT Group of Logistics in Tilburg is aangesloten op de Nieuwe Zijderoute, de spoorverbinding tussen West-Europa en China en een groot aantal plaatsen onderweg. Het is mooi om te zien hoe Brabant meespeelt op deze wereldwijd actieve markt van logistiek. In het Eindhovens Dagblad stond een mooi stuk over de achtergrond van de Nieuwe Zijderoute. MCA Brabant beveelt u dit artikel aan om iets meer aan de weet te komen dan alleen het op de trein naar China zetten van een container met babyvoeding. Er zijn veel plussen, maar we moeten niet onze ogen sluiten voor de minnen. Klik op het plaatje voor het artikel van het ED.

BO Mirt 2018Op 21 en 22 november heeft het jaarlijkse BO-MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) plaatsgevonden. Tijdens dit overleg wordt zo’n 6 tot 8 jaar vooruitgekeken naar investeringen in infrastructuur in de ruimste zin van het woord ten behoeve van vervoer en transport. Aan dit overleg nemen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerden van de provincies deel.

Belangrijk voor Noord-Brabant is het MIRT Onderzoek Goederencorridors Oost en Zuidoost Nederland uit 2017. Landelijk hebben inmiddels verschillende uitkomsten de media gehaald. Voor Brabant is een groot aantal initiatieven bekrachtigd, gehonoreerd dan wel is opdracht gegeven tot nadere studie. De initiatieven zijn allemaal gericht op het verbeteren van de doorstroming, het stimuleren van de mobiliteit en de verduurzaming van transport.

gvt mca rws oct
Sinds 17 augustus dit jaar varen klasse V-schepen met ontheffing op het Wilhelminakanaal tussen Oosterhout en Tilburg Vossenberg. De terminal van BTT (onderdeel van GVT Group of Logistics) in Tilburg was tot voor kort alleen bereikbaar voor klasse IV-schepen, met drie containers breed en twee lagen hoog goed voor een gemiddelde capaciteit van 60 TEU. “Klasse V-schepen kunnen op twee lagen 104 TEU vervoeren en de elektrisch aangedreven schepen met 8 % meer laadvermogen straks zelfs 112 TEU. Dat is bijna een verdubbeling”, aldus Wil Versteijnen. De ontheffing heeft grote impact op de mogelijkheden voor het containervervoer, en niet alleen die op het Wilhelminakanaal. Het sluit tevens naadloos aan bij het streven naar schaalvergroting en met name in de West-Brabant Corridor, waarin de terminals in Tilburg, Oosterhout en Moerdijk nauw samenwerken.

phgoedhartPiet-Heyn Goedhart is momenteel managementconsultant in Eindhoven. In april 1997 begon hij in Den Bosch als senior-adviseur Verkeer & Vervoer bij Rijkswaterstaat en in die hoedanigheid stond hij aan de wieg van het latere MCA Brabant. Het ontstaan van MCA Brabant is een verhaal apart. Een verhaal dat Piet-Heyn Goedhart met plezier en overgave graag nog een keer boven tafel haalt.

“Rijkswaterstaat zocht in ’97 mensen uit het bedrijfsleven om invulling te geven aan een aantal praktische projecten. Ik had op dat moment al een loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug”, vertelt Piet-Heyn Goedhart, die commerciële ervaring had opgedaan bij Philips en het pensioenfonds ABP.

bliskopie
Na een pilot in 2014 in de haven van Rotterdam is inmiddels in heel Nederland BLIS operationeel. Binnen BLIS (Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem) zijn alle ligplaatsen voor binnenvaartschepen en duwbakken zichtbaar, met basisgegevens zoals lengte, breedte en diepte. Daarnaast is wanneer schepen hun AIS (Automatic Identification System) aan hebben staan zichtbaar of zich een schip  bij een ligplaats bevindt, dat wil zeggen: of een ligplaats bezet is ja of nee.

jaarvergadering4

Aan het slot van de MCA Brabant-jaarvergadering bleek tijdens de paneldiscussie hoe duidelijk de koers is. De drie panelleden waren het volledig eens over de noodzaak van multimodaliteit in het goederenvervoer. Niet alleen in Brabant. In Brabant zit het wel goed. “Multimodaliteit zit in jullie DNA”, aldus Henrik Hololei, de Estlandse directeur-generaal van MOVE, het directoraat voor Mobiliteit en Transport van de Europese Commissie.

Henrik Hololei was te gast bij de jaarvergadering in het Koning Willem II stadion in Tilburg, waar hij een heldere uiteenzetting gaf van het Europese transportbeleid. Maar allereerst sprak hij zijn waardering uit over hoe het transport in Brabant en Nederland is georganiseerd. “Ik kom uit een land dat even groot is als Nederland. Alleen hebben we iets meer dan één miljoen inwoners, waar jullie 17 miljoen mensen herbergen en ook nog plaats hebben voor goederentransport en mobiliteit.”

breeam moerdijk
Havenbedrijf Moerdijk ontving 27 september als eerste in Nederland het BREEAM-certificaat voor het haven- en industrieterrein Moerdijk. Deze nieuwe beoordelings-richtlijn (BREEAM-NL Gebied 2018) beoordeelt de duurzaamheidsprestaties van bestaande gebieden. Het haven- en industrieterrein is het grootste gebied is dat langs de meetlat van BREEAM-NL werd gelegd. De beoordeling was helder: VERY GOOD (3 sterren).

 

Over MCA Brabant

MCA Brabant is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant, een kennis- en netwerkorganisatie voor Brabant. MCA Brabant brengt bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij elkaar en adviseert over multimodaal transport. Tevens signaleert MCA Brabant trends en ontwikkelingen op het gebied van multimodaal goederenvervoer, initieert en begeleidt multimodale initiatieven van marktpartijen, en vergaart, ontwikkelt en verspreidt kennis en informatie.