23Empel 1Sluis Empel in het Máximakanaal lag van woensdag 23 tot vrijdag 25 oktober stil. Twee dagen was de scheepvaart gestremd op het Máximakanaal. De vergrendeling van de noordelijke sluisdeur was defect. Circa 25 schepen lagen uiteindelijk te wachten voor de sluis.

Volgens een woordvoerster van Rijkswaterstaat is de sluis functioneel hersteld. Er moet nog een definitieve oplossing komen. “We hebben er met man en macht aan gewerkt om een voorlopige oplossing te vinden. Onze inzet was om de sluis in Empel snel weer te openen voor de wachtende schepen.”
“De sluisdeuren konden niet meer gesloten worden. Rijkswaterstaat heeft toen het schutten stilgelegd”, vertelt Nico Evens, regiocoördinator van BLN-Schuttevaer voor Zuid-Oost Nederland. “De oorzaak van de storing lag in de scharnieren van de sluisdeuren. Sluis Empel is vijf jaar oud. Eigenlijk had de storing zich niet mogen voordoen, maar het was te gevaarlijk om nog verder te schutten. Er bestond een mogelijkheid dat de scharnieren zouden breken. Bovendien heeft deze sluis ook nog een waterkerende functie en dat kan betekenen, dat het achterland in gevaar zou kunnen komen.”

Schippers reageerden verbolgen over de vertraging: “Er is wekelijks wel iets in Zuid-Nederland. Ze zijn op verschillende plekken bezig met werkzaamheden en de sluizen zijn geregeld kapot.” Door de storing was het voor schepen niet mogelijk om via het Máximakanaal naar en van Veghel te varen. Sommige schippers hadden Lieshout als eindbestemming, andere Horst en Den Bosch. Er zat niets anders op dan te wachten totdat de technische problemen waren opgelost.

“Voor onze inland terminal Veghel is het Máximakanaal de enige toegangsweg over het water”, zegt directeur Michel van Dijk van Van Berkel Logistics, waarvan de terminal eigendom is. “Ik heb er nu voor gekozen om met een containerschip uit te wijken naar Cuyk.”
De pleziervaart kan wel omvaren: via de Zuid-Willemsvaart door Den Bosch. Vrachtschepen mogen daar niet meer komen sinds het Máximakanaal is geopend.
De noordelijke sluisdeur ging niet meer dicht. Een deel van de vergrendeling van de sluis moest daarom vervangen worden. Ook werd uit voorzorg de vergrendeling van de andere sluisdeuren gecheckt. Naar de oorzaak wordt nog onderzoek gedaan, maar waarschijnlijk is slijtage de boosdoener.
Nico Evens vertelt dat BLN-Schuttevaer een dag vóór de stremming nog gesproken had met Rijkswaterstaat. ­­“In dat overleg gaf Rijkswaterstaat aan dat ze de storingen die zich in het verleden in Empel en Hintham voordeden, nu onder de knie hadden. We waren dan ook onaangenaam verrast door dit defect. Rijkswaterstaat heeft alles op alles gezet om de Empelse sluis zo snel mogelijk weer in het bedrijf te krijgen. Dank hiervoor namens de schippers.”
Volgens de woordvoerster heeft Rijkswaterstaat erkend dat de infrastructuur moet worden aangepakt. “Het is niet voor niets dat er op Prinsjesdag bij de begroting ook meer geld is vrijgemaakt voor onderhoud van de waterwegen in Brabant en Limburg.”
(bericht Binnenvaartkrant; foto Noud van der Zee)  

Over MCA Brabant

MCA Brabant is het Multimodaal Coördinatie- en Adviescentrum Brabant, een kennis- en netwerkorganisatie voor Brabant. MCA Brabant brengt bedrijfsleven, overheid en kennisinstellingen bij elkaar en adviseert over multimodaal transport. Tevens signaleert MCA Brabant trends en ontwikkelingen op het gebied van multimodaal goederenvervoer, initieert en begeleidt multimodale initiatieven van marktpartijen, en vergaart, ontwikkelt en verspreidt kennis en informatie.