logo

NIEUWSBERICHT

In opdracht van Rijkswaterstaat voert SPIE onderhoudswerkzaamheden uit aan sluis Schijndel en sluis Helmond. Uit inspectie is gebleken dat de slijtage van de draaipunten zodanig is dat onderhoud niet tot 2021 kan wachten. Daarom start Rijkswaterstaat in oktober met de werkzaamheden aan sluis Schijndel en in november met de werkzaamheden aan sluis Helmond. Dit heeft stremmingen voor de scheepvaart tot gevolg.

Dit zijn de eerste grote onderhoudswerkzaamheden sinds de sluizen ruim 25 jaar geleden in gebruik genomen zijn. Volgens Rijkswaterstaat wordt door de reparatie van de draaipunten te combineren met de andere al geplande werkzaamheden voorkomen dat de sluizen de komende jaren voor alle werkzaamheden afzonderlijk gestremd worden.
Stremming
Tijdens de werkzaamheden zijn de sluizen in zijn geheel gestremd. In overleg met de brancheverenigingen is besloten eerst de benedenhoofden bij de sluizen aan te pakken. In de eerste helft van 2021 zijn de bovenhoofden aan de beurt.
Dit heeft de volgende stremmingen tot gevolg:
Sluis Schijndel (benedenhoofd) 05-10-2020, 06.00 uur tot 26-10-2020, 06.00 uur
Sluis Helmond (benedenhoofd) 23-11-2020, 06.00 uur tot 11-12-2020, 17.00 uur
Sluis Schijndel (bovenhoofd) 18-01-2021, 06.00 uur tot 08-02-2021, 06.00 uur
Sluis Helmond (bovenhoofd) 12-04-2021, 06.00 uur tot 03-05-2021, 06.00 uur

De werkzaamheden kunnen weersgevoelig zijn. Indien de werkzaamheden eerder gereed zijn zal de stremming eerder opgeheven worden.
De sluisdeuren worden opnieuw geconserveerd en het houtwerk van de sluisdeuren wordt vervangen. De draaipunten worden gereviseerd/vernieuwd en de aandrijvingen van de nivelleerschuiven worden vervangen. Om de werkzaamheden uit te kunnen voeren, worden de sluishoofden drooggezet. Dat biedt de gelegenheid om direct eventueel noodzakelijke (beton)reparaties aan de sluishoofden uit te voeren.
Reservedeuren
Om de stremming zo kort mogelijk te laten duren, zet Rijkswaterstaat zowel bij Schijndel als bij Helmond de reservedeuren in. Beide sluizen hebben elk 1 paar reservedeuren om te kunnen gebruiken bij onderhoud of beschadiging door een aanvaring. Zo worden de reservedeuren van sluis Schijndel uitgewisseld met de deuren die nu in gebruik zijn. Vervolgens kunnen de vrijgekomen deuren weer gerenoveerd worden voor de volgende locatie. Het renoveren van de deuren gebeurt elders, in een werkplaats. De draaipunten (taatskoppen en –kommen) worden vooraf nieuw vervaardigd.

 

Sluis Schijndel