logo

NIEUWSBERICHT

rail awards 1Directeur Eric Nooijen van OOC Terminals is gekozen tot Spoorman van het Jaar 2021. Caroline Koiter, directeur van Rail Cargo Information Netherlands, legde uit waarom Eric Nooijen deze prestigieuze award ontving: “Als er iemand is die verbindingen weet te leggen en op creatieve wijze geniale transportoplossingen weet te bedenken, dan is het Eric. OOC Terminals heeft dankzij Eric de afgelopen jaren een significante groei gerealiseerd. Niet met standaardlading, maar juist met ladingstromen die lang niet iedere terminal faciliteert vanwege de complexiteit die daarmee gemoeid is.”

Uit de verkiezing tot ‘railperson of the year’ blijkt waardering van collega’s en van verladers voor het werk van Eric Nooijen. MCA Brabant vroeg Eric Nooijen hoe die complexiteit eruitziet in het spoorvervoer.

“Het wordt complex door de vele verschillende typen goederen voor verschillende bestemmingen en de daarbij gebruikte verschillende typen wagons. Daar moet je flexibel mee om kunnen gaan zodat exploitatie mogelijk blijft”, vertelt Eric Nooijen, “en dat vind ik een leuke uitdaging. Verder is het complex omdat we in Oss een geringe spoorinfrastructuur hebben en het plannen en afhandelen van treinen die niet op vaste tijden rijden, zoals de meeste bulktreinen doen, een hele opgave is. Spoorvervoer is een bijzondere tak van sport waar veel partijen betrokken zijn om het transport te laten slagen. Wagon eigenaren, tractie leveranciers, infra beheerder, terminals en shunting bedrijven moeten naadloos met elkaar samenwerken en dat vereist aan terminal zijde nogal eens creativiteit en flexibiliteit.”

Meer over spoor

De Spoorman van het Jaar zet zich ook in voor het streven meer vervoer over het spoor te doen. Het doel is in 2030 61 miljoen ton per spoor te vervoeren in Nederland, een toename van ruim 50 procent ten opzichte van de huidige 40 miljoen ton. “Je kunt nog nieuwe markten vinden en soms neem je vervoer over van de weg of van de binnenvaart. Als je het maar efficiënter kunt doen met spoorvervoer. En bewijst dat spoorvervoer beter is voor het milieu. Als je erin slaagt een goede lijn op te zetten via het spoor, dan is het een ideale modaliteit.” (zie bovenstaand)

Eric Nooijen wil het spoorvervoer niet vergelijken met de scheepvaart. “Schepen kunnen elkaar passeren. Als treinen dat moeten doen, moet een trein ergens worden geparkeerd. Verder vaart een schip van A naar B zonder daarbij anderen nodig te hebben. Bij treinen zijn dus doorlopend meerdere partijen betrokken. Wel zijn treinen schoner en kunnen ze plaatsen bereiken waar schepen niet kunnen komen.

OOC

Bij de bulk terminal in Oss lopen twee sporen tot op de kade voor de overslag. Tevens is aan de breakbulk terminal  de mogelijkheid om stukgoed te lossen of laden op de trein. Samen met de gemeente Oss wil OOC nog een aangrenzend vijf hectaren groot terrein ontwikkelen voor de overslag van stukgoed en breakbulk.

De containeroverslag in Oss van en naar schepen is overgedaan aan Van Berkel Logistics uit Veghel. OOC verlaadt nu wekelijks bulk in containers en dan verzorgt Van Berkel het vervoer ervan naar de zeehavens, zo werken we samen in plaats van tegen elkaar.

Het spoorvervoer vanuit Oss gaat vooral op de Oost-West-as van / naar Polen, Hongarije, Tsjechië en Oekraïne. Ook zijn er bestemmingen en herkomsten in Oostenrijk, Duitsland en Italië. Zo rijdt er wekelijks een trein vanuit Pisa naar Oss.

Voor de logistieke leek lijkt Oss niet direct het centrum van de logistieke wereld. Daar kijkt Eric Nooijen wat genuanceerder tegenaan. “Dat ligt aan je perspectief. Als je in China woont, is China het centrum van de wereld. Voor ons ligt China aan de rand. Veel mensen zien Rotterdam als het centrum van de logistiek. Mijn waarheid is Oss.”

Wat maakt het spoorvervoer aantrekkelijk?

“Ik heb nadrukkelijk altijd gekozen voor trimodaal. Het spoorvervoer is het vaarwater waarin ik me het best beweeg. Het Europese speelveld, minder regionaal dan de maritieme containerstromen, en ik kan mijn eigen rol spelen. In de binnenvaart is OOC één van de velen. Een uitdaging is leuk als je iets bijzonders te bieden hebt. Ik wil dat mijn inbreng er  uitspringt en dat lukt het beste met spoorvervoer, en vaak juist in combinatie met binnenvaart. Ik zoek steeds naar nieuwe wegen. Ik hou absoluut niet van platgetreden paden, ik wil dingen creëren. Het is zoals ik met vakantie ga. Elke dag een andere plek. Nieuwe wegen bewandelen. Europa is groot; ik kan er mooi mijn ei in kwijt. Het blijft leuk om weer een nieuwe manier te vinden.”

Hoe handhaaft het goederenvervoer zich met het uitdijende personenvervoer op het spoor?

“Goederenvervoer per spoor blijft belangrijk. Ook steeds meer verladers zien dat in. Soms moet je iemand overtuigen, maar verladers komen ook naar ons toe. Hun ervaringen helpen en versterken het spoorvervoer alleen maar meer.”

We sluiten af met hetgeen Eric Nooijen zei na te zijn uitgeroepen tot Spoorman van het Jaar: “We werken graag verder met alle instanties en relaties om het spoorvervoer van en naar Oss verder uit te bouwen op weg naar een duurzamere wereld.”

 

(Bij de foto boven: De uitreiking van de Rail Awards, met van links naar rechts de Rail Shipper van het Jaar, verlader Henk Bril van chemiebedrijf SABIC, directeur van Rail Cargo Information Netherlands Caroline Koiter, Eric Nooijen en het Rail Talent van het Jaar Oscar Vermeij van New Silk Way Logistics. De foto hieronder:  Thom Heijsselaar bestuurslid Rail Cargo overhandigde de award en Caroline Koiter las het jury-oordeel voor bij de verkiezing tot Rail Person of the year.

.)