logo

Slide Background Modified
Nieuws

NIEUWSBERICHT

Spectaculaire groei van multimodaliteit in Brabant

containers
In 2018 is het aantal containers dat multimodaal werd overgeslagen (dus als onderdeel van ketenvervoer dat voor een deel bestaat uit vervoer over water of rail) spectaculair gestegen. Voor het eerst werd meer dan een miljoen TEU overgeslagen op de Brabantse terminals. Een toename ten opzichte van 2017 van 25,76 %. Dit staat te lezen in het jaarverslag over 2018 van MCA Brabant, de organisatie die zich inzet voor de bevordering van multimodaal transport in Brabant.

De groei in multimodaal transport vindt plaats verspreid over alle terminals. MCA Brabant stelt dat dit deels samenhangt met de algehele economische groei in Nederland en Europa.
De omvang van juist multimodale transporten is echter groter dan de economische groei. Op de eerste en verreweg belangrijkste plaats is dit het gevolg van de inzet van de inland terminals en operators die actief bezig zijn met het verbeteren van de logistieke performance.

 

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

Betrouwbaarheid binnenvaart in het geding door storingen bij sluizen

1vandaagsluizenEen haperende sluisdeur, elektronische mankementen, een storing aan het bedieningssysteem, een stuk hout tussen de deuren; de storingen bij de sluizen in Nederland nemen in aantal toe. De binnenvaart lijdt daaronder en dreigt aan betrouwbaarheid in te boeten. Dat had de afgelopen dagen volop aandacht in de landelijke pers. Ook Een Vandaag had een uitgebreid item over dit onderwerp.

Brancheorganisatie BLN Schuttevaer waarschuwt al jaren voor de gevolgen van achterstallig onderhoud van de kunstwerken. "We hadden als Nederland een heel goede naam als het gaat over onze natte infrastructuur", zegt BLN-voorzitter Dominic Schrijer bij Een Vandaag. "Het is doodzonde dat we dat hebben laten versloffen. Het leidt tot vertragingen, waardoor spullen te laat komen. Soms wordt zelfs besloten ook nog een lading via de vrachtwagen te sturen. Dan vervoer je iets dus dubbel. Als schipper vraag je je dan af: Waar zijn we mee bezig?"

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

MCA Brabant presenteert mede het symposium ‘Kansen voor Multimodaal Transport’

slider corridorOp donderdag 20 juni vindt in Oss een symposium plaats met als thema ‘Kansen voor Multimodaal Transport’. Het symposium is de allereerste editie van de Corridor-manifestatie, een serie die tot stand komt door samenwerking van MCA Brabant, Rijkswaterstaat, Havenbedrijf Rotterdam, Haven Moerdijk, Rotterdam Port Promotion Council, CCT Moerdijk en OOC Oss.

Het symposium wordt voorafgegaan door een rondleiding over het terrein van OOC Terminals in Oss onder leiding van directeur Eric Nooijen.
Om 13:30 uur verzamelen bij OOC Terminals (Waalkade 19 in Oss), waar de rondleiding start om 13:45 uur.
Het vervolg van het programma vindt plaats bij Logistics House (Kanaalstraat 12b, 5347 KM in Oss).

 

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

MCA Brabant en gemeenten Noordoost Brabant werken samen aan multimodaliteit

nobrabantDe gemeenten Oss, ’s-Hertogenbosch, Land van Cuijk en Meierijstad willen gezamenlijk de modal shift bevorderen en schakelen om dit te realiseren MCA Brabant in. Deze vier gemeenten in Noordoost Brabant beogen daarmee de infrastructuur waarin de laatste jaren is geïnvesteerd beter te benutten, het vrachtvervoer over de A2 te beperken en bovendien worden de doelstellingen van duurzaamheid in de betreffende gemeentes hiermee nagestreefd

Het streven om het gebruik van de A2 voor het vrachtvervoer te beperken is opgenomen in BO MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport).

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

Samenwerking Havenbedrijf Rotterdam en regio Noord-Brabant voor meer lading via binnenvaart

hbrmcaHavenbedrijf Rotterdam en Stichting Multimodaal Coördinatie en Adviescentrum Brabant (MCA Brabant) hebben 28 maart een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Doel van de samenwerking is om meer containervervoer tussen Rotterdam en Noord-Brabant via binnenvaart te realiseren.

In 2018 werden er in de Rotterdamse haven ruim 8,6 miljoen containers overgeslagen (14,5 miljoen TEU). Noord-Brabant is met ruim 1 miljoen containers een van de belangrijkste achterlandregio’s van Rotterdam maar kent een relatief hoog aandeel wegvervoer en daarmee een steeds toenemende druk op het wegennet. Meer vrachtvolume per binnenvaart in plaats van per truck (modal shift) zorgt voor een beter bereikbare haven én regio.

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

Spoorexcursie in Kaldenkirchen en Venlo

unnamed
“Door-to-Door via het spoor” luidt de titel van een presentatie door Peter Pardoel, Manager Business Development bij Cabooter. Het maakt deel uit van een Spoorexcursie op 11 april in Kaldenkirchen/Venlo.

Pardoel houdt zijn presentatie in het voormalige Haubtbahnhof van Kaldenkirchen. De excursie is – evenals de vorige naar De Kijfhoek, Maasvlakte en Tilburg, bedoeld voor ‘young professionals’. Zij die zich hierdoor aangesproken voelen, kunnen zich aanmelden via deze link.
Aansluitend op de presentaties zullen we een uitstapje maken naar andere locaties in en rondom Venlo/ Kaldenkirchen, waaronder Trade Port Noord, een belangrijke logistieke hotspot. Op deze locatie worden inmiddels de eerste werkzaamheden verricht aan de bouw van de grootste binnenlandse railterminal van Nederland.
Ook is er een bezoek aan de railterminal in Kaldenkirchen, waar een demo wordt getoond van het 'Cargobeamer-concept' waarbij niet kraanbare trailers geladen en gelost kunnen worden op de trein.

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

Eerste autonoom, ‘kleinschalig’ binnenschip

modelboot
Aan de voet van de IJzertoren heeft het vaartuig de ‘Cogge’, met succes de eerste proefvaart tot een goed einde gebracht. Het gebruik van autonome vaartuigen biedt volgens de initiatiefnemers heel wat nieuwe toekomstmogelijkheden voor de (kleine) binnenvaart: vermindering van de operationele kosten, optimalisatie van het onderhoud, daling aantal de ongevallen, vermindering van de brandstofkosten en minder zoektochten naar geschikt personeel.

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

BO-MIRT: What’s in it voor Brabant?

BO Mirt 2018Op 21 en 22 november heeft het jaarlijkse BO-MIRT (Bestuurlijk Overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport) plaatsgevonden. Tijdens dit overleg wordt zo’n 6 tot 8 jaar vooruitgekeken naar investeringen in infrastructuur in de ruimste zin van het woord ten behoeve van vervoer en transport. Aan dit overleg nemen de minister van Infrastructuur en Waterstaat en gedeputeerden van de provincies deel.

Belangrijk voor Noord-Brabant is het MIRT Onderzoek Goederencorridors Oost en Zuidoost Nederland uit 2017. Landelijk hebben inmiddels verschillende uitkomsten de media gehaald. Voor Brabant is een groot aantal initiatieven bekrachtigd, gehonoreerd dan wel is opdracht gegeven tot nadere studie. De initiatieven zijn allemaal gericht op het verbeteren van de doorstroming, het stimuleren van de mobiliteit en de verduurzaming van transport.

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

MCA Brabant in 1997 gestart dankzij doorzetten van Rijkswaterstaat

phgoedhartPiet-Heyn Goedhart is momenteel managementconsultant in Eindhoven. In april 1997 begon hij in Den Bosch als senior-adviseur Verkeer & Vervoer bij Rijkswaterstaat en in die hoedanigheid stond hij aan de wieg van het latere MCA Brabant. Het ontstaan van MCA Brabant is een verhaal apart. Een verhaal dat Piet-Heyn Goedhart met plezier en overgave graag nog een keer boven tafel haalt.

“Rijkswaterstaat zocht in ’97 mensen uit het bedrijfsleven om invulling te geven aan een aantal praktische projecten. Ik had op dat moment al een loopbaan in het bedrijfsleven achter de rug”, vertelt Piet-Heyn Goedhart, die commerciële ervaring had opgedaan bij Philips en het pensioenfonds ABP.

Lees meer...

NIEUWSBERICHT

“Multimodaliteit zit in Brabants DNA”

jaarvergadering4

Aan het slot van de MCA Brabant-jaarvergadering bleek tijdens de paneldiscussie hoe duidelijk de koers is. De drie panelleden waren het volledig eens over de noodzaak van multimodaliteit in het goederenvervoer. Niet alleen in Brabant. In Brabant zit het wel goed. “Multimodaliteit zit in jullie DNA”, aldus Henrik Hololei, de Estlandse directeur-generaal van MOVE, het directoraat voor Mobiliteit en Transport van de Europese Commissie.

Henrik Hololei was te gast bij de jaarvergadering in het Koning Willem II stadion in Tilburg, waar hij een heldere uiteenzetting gaf van het Europese transportbeleid. Maar allereerst sprak hij zijn waardering uit over hoe het transport in Brabant en Nederland is georganiseerd. “Ik kom uit een land dat even groot is als Nederland. Alleen hebben we iets meer dan één miljoen inwoners, waar jullie 17 miljoen mensen herbergen en ook nog plaats hebben voor goederentransport en mobiliteit.”

Lees meer...